Goed gevulde dagen ...weken - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Caroline Pauwels - WaarBenJij.nu Goed gevulde dagen ...weken - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Caroline Pauwels - WaarBenJij.nu

Goed gevulde dagen ...weken

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

21 November 2022 | Bolivia, Oruro

Intussen zijn we weeral 3 weken verder ....het gaat te snel !!! En elke keer weer denk ik ... morgen ga ik een verslag schrijven .... maar elke keer heb ik wel een excuus .. te moe , geen tijd enz... Maar ik kan jullie vertellen dat ik geniet van elke minuut hier , meer dan ooit tevoren [e-1f600]

... want elk jaar ben ik een stukje ouder en wijzer ... Dat wil niet zeggen dat ik hier af en toe geen ' dipje' heb ...of dat ik me erger aan iets of anderen ... zeker wel .... Maar probeer de positieve spirit te behouden .

Misschien kan ik voor ik jullie in een notedop vertel wat me de voorbije weken bezighield eerst en vooral al eens vertellen wat ik met de centen die ik vergaarde met de verkoop van de koekjes in België allemaal al heb kunnen doen voor de 2 projecten . Voor het kindertehuis Amigo Negro José kocht ik een nieuwe oven en liet ik 2 kasten maken door een timmerman waar de opvoedsters het speelgoed dat tot nu toe in plastieken zakken zat mooi kan opbergen in plastieken curverbakken . Ook kocht ik met de centen al de ingrediënten om samen met de 2 grootste groepen koekjes te bakken . Verder ging ik ( of ga ik ) met elke groep afzonderlijk op uitstap ....en betaalde ik deel van inkom , drankjes , ijsjes voor de kinderen .

Alsook kocht ik voor elk personeelslid een ' caneston' : dat is een geschenkmand die ze ieder jaar krijgen ter gelegenheid van kerstmis...( ook vorig jaar kocht ik die voor hen aan ).

Voor het schooltje Ghislain Dubé kocht ik een fotocopieerapparaat , 2 printers en een transformator . Ze hebben ook nog een deel centjes bewaard om volgend schooljaar voor elk kind een ' gorra' te kopen met embleem van de school ...

Na het schrijven van mijn vorige verslag kreeg ik diezelfde zondag bericht uit La Paz van Fran ,een 29-jarig westvlaamse jongedame...met de vraag of ze mij een bezoekje kon/ mocht brengen hier in Oruro .

Fran reist gedurende 2 maanden alleen door Zuid-Amerika. Uiteraard was ze hier meer dan welkom ... en kon ze hier bij mijn familie logeren . Vermits ik in een stapelbed slaap ... kon zij enkele dagen genieten van het bed boven mij ....Op maandag ging ik dan met Fran mijn 2 projectjes bezoeken..in de voormiddag Ghislain Dubé en in de namiddag naar de kinderen van Amigo Negro José. Wat speciale dagen ... todos santos en todos los muertos ... Zowel in Ghislain Dube alsook in het kindertehuis werd er ' una mesa' klaargemaakt om al de overleden kinderen te herdenken ...

In mijn vorige verslagen heb ik het al vaker gehad over todos santos y dia de los muertos . Het is echt de moeite waard om wat meer over dit cultureel gebeuren te lezen ( google :-) )

Maandagavond nog een gezellige avond met Fran en mijn familie hier . Op dinsdag 1 november uitgeslapen om daarna samen met de familie naar een misviering en nadien op bezoek bij een tante van Jhonny , waar we bidden voor de overleden oom... rond de ' mesa' of ' tumba' die voor hem werd klaargemaakt. Na het middagmaal gaan we ook nog op bezoek bij Fernando ( vriend van dochter Katrine ) en zijn familie waar we opnieuw bidden rond de ' mesa' / ' tumba ' klaargemaakt voor de mama van Fernando, doña Maria die in januari 2022 is overleden . Het is eigenlijk tergelijkertijd een triestig gebeuren , maar ook toch wel wat een blij gebeuren ....Er worden mooie herinneringen over doña Maria uitgewisseld . Ook hier krijgen we weer een maaltijd ... en we drinken ' chicha' .. ( maisbier ) uit een uitgeholde ananas ....niet echt ' mijn ding' ...maaaaar maakt deel uit van dit cultureel gebeuren .. dus we passen ons aan . Nadien brengen we met Fran nog een bezoekje aan Gilbert ... en ga ik ook nog heel kort met Fran met het minibusje naar het centrum .. waar het heeeeeeeel rustig is ... korte sightseeiing waarna we huiswaarts keren . Samen gezellig avondeten ... en nadien neemt Frederico Fran mee naar de ' terminal de buses' om het vertrekuur van de bus naar Uyuni te verifiëren en een kort bezoekje aan het grote standbeeld van de ' virgen' te gaan bezoeken op de berg hier in Oruro . Fran had besloten om op woensdag naar Uyuni door te reizen ... een meerdaagse jeeptrip door de zoutvlakte te boeken en nadien verder door te reizen naar Chili ... Een kort maar heel aangenaam bezoek was het wel !!

Op woensdag 2 november maken we een familieuitstap naar het dorp Turco ( 2 uur rijden met de auto ) , waar we naar het kerkhof gaan waar de ouders van Monica begraven liggen.. Bloemen , kaarsen en een gebed ...Daarna gaan we op bezoek bij padre Calixto en padre Gonzalo in het oblatenhuis in Turco .Daarna passeren we nog via Corque . Mooie uitstap die een normale toerist hier zeker zelden zal meemaken ... een onderdompeling in de lokale cultuur ... Ik geniet er elke keer weer van ...

Op donderdag moet Monica een operatie aan haar oog ondergaan en blijf ik thuis om te koken en ' te zorgen' Ook vrijdag en het weekend zijn dagen waarop veel thuis ben , maar tussendoor ook wel oven gaan kopen , kast gaan bestellen bij de timmerman , pizza gaan eten met mijn familie samen met Gilbert in het oblatenhuis , haken , lezen , en veel qualitytime met Monica [e-1f60d]

 en de familie .

In de week van 7 november tot en met 13 november breng ik mijn tijd afwisselend door in het schooltje Ghislain Dubé , casa Amigo Negro José...Koekjes bakken met de groep van tia Maritza , op uitstap naar Chusakeri met de groep van tia Elsa , helpen bij het bereiden van middagmaal voor 75 kinderen , afspreken met boliviaanse vrienden . Goedgevulde dagen ... en soms toch wel minder goede nachten ( ja nog steeds ..) Ook mijn maagdarmstelsel laat geregeld van zich horen [e-1f61d]

.. hoewel ik heel goed uitkijk wat ik eet of drink .... misschien moet ik dat ook positief bekijken en hopen dat ik 1 of meer kilootjes minder zal wegen als ik terug thuiskom [e-1f602]

.

In deze week werd ook de nieuwe oven geleverd in casa ANJ maar gasinstallatie is blijkbaar niet ' straf' genoeg voor deze oven ( te weinig druk in de gasleiding ) dus zaterdags hadden we nog afspraak met ingenieur en iemand van het gasbedrijf om te bekijken hoe we dit in orde konden brengen ... Mijn motto blijft : voor alles is een oplossing .... Een probleem niet groter maken dan het is ... Maar heb wel ervaren dat niet iedereen het zelfde denkt [e-1f61c]

. Maar met een nieuwe ' regulator ' en een aanpassing aan de oven werkt alles intussen stukken beter dan voordien .

Diezelfde zaterdagnamiddag zie ik ook voor het eerst mijn oogappel en petekind José ( samen met zijn 2 nichtjes ). Met hen ga ik naar de markt en koop ik voor José ( die noch vader noch moeder heeft die voor hem zorgt maar bij zijn zus en haar familie woont ) wat nieuwe broeken , trui, jasje en ondergoed. Hij zit intussen in zijn laatste jaar secundair en wil graag ' verpleegkunde' gaan studeren zegt hij ...[e-1f600]

[e-1f60d]

.. Het zal een hele uitdaging worden vrees ik , maar hoop dat hij zal volharden en een diploma zal halen om een betere toekomst tegemoet te gaan ... want zijn levensomstandigheden zijn nu niet direct ' wauw' te noemen . Weinig moederliefde , veel tijd doorgebracht in opvangtehuizen ....het leven is niet voor elk kind even gemakkelijk ... maar dat is wereldwijd zo ... Dus ik hoop altijd , met de kleine extra duwtjes die we sommige kinderen kunnen geven er voor hen toch een iets betere toekomst wacht ...[e-1f64f]



Op zondag gaan we met de ganse familie in de namiddag naar de ' expoteco ' ... een handelsbeurs ... niet echt een succes , want het is er ' pokkedruk' ...dus we zien er bitter weinig . Na een hapje eten in een lokaal kiprestaurantje naar huis .. en altijd blij als ik in mijn bedje kan kruipen .

Ook de week van 14/11 tot en met 20/11 goed gevuld . Helpen in ANJ ...koekjes maken met groep van tia Melina , uitstap met groep van tia Melina ....met de ' teleferico' naar de top van berg waar groot beeld van de ' virgen' staat .. een hele ervaring voor sommige kinderen die nog nooit in een kabelbaan hebben gezeten .... maar we hebben genoten .Op donderdag 17 /11 een ganse dag met een groep van 50 kinderen met beperking op uitstap naar Chusekeri .. waar we spelletjes spelen , wandelen , picknicken ... Veel van deze kinderen kennen enkel hun schooltje of zitten thuis altijd binnen ... dus je ziet velen van hen genieten van de buitenlucht en hun dagje op ' de campo ' . De zon op deze hoogte ( 3700m ) is enorm warm en vermoeiend .... dus ik ' he dormido como piedra ' ( kheb geslapen gelijk nen baksteen zeggen wij ) de nacht van donderdag op vrijdag .Op vrijdag 18/11 om 11 u heb ik een afspraak op het gemeentehuis om te praten hoever het staat met de planning , vooruitgang om een nieuwe infrastructuur te bouwen voor de kinderen van Ghislain Dubé... al sinds 2018 zijn de directora en juffen bezig om op het terrein van 2000 m2 ( dat ze dus wel al hebben gekregen ) een totaal nieuwe aangepaste moderne infrastructuur te laten bouwen ... maar tis een proces van lange duur ... Dus ze hoopten dat als ik als ' buitenlander' ( extranjera ) eens zou gaan babbelen en vertellen over alle materiële hulp ik dankzij vele mensen in België al heb kunnen bieden .. maar dat hun huidige schoolgebouwtje totaal onaangepast is.. kleine hokjes waar al het materiaal opgestapeld staat en door plaatsgebrek niet optimaal gebruikt kan worden ...189 !!!!!! ingeschreven kinderen en jongvolwassenen met beperking ... die met beurtrol naar school kunnen komen , want er is gewoon geen plaats .... Na een gesprek met de architecte worden wij ( ik samen met 3 juffen ) ontvangen door de alcalde zelf .. de burgemeester zelf dus ... Een mooie knappe man [e-1f600]

 die geduldig naar mijn uitleg luistert ...alsook naar de uitleg van de juffen die me steunen . Hij belooft dat hij persoonlijk vaart zal zetten achter het project ..en vraagt mij mijn telefoonnummer achter te laten .. zodat hij mij in België via whatsapp op de hoogte kan houden over de stand van zaken .... Veel tijd heeft hij niet , want andere verplichtingen roepen hem ...maar ...kben benieuwd ... hij heeft zijn ' woord' gegeven .... Ook de ingenieur die het project volgt komt nog even langs met wat meer uitleg en data ( hij noemt het zelf een ' prestigieus' project dat een voorbeeld zou moeten worden voor heel Bolivia ). Eind deze week zou ik mogelijks nog het volledig uitgetekende plan nog kunnen gaan bekijken ....wait and see ...en tegen februari zou alles klaar moeten zijn .. zeggen ze ..om dan in 2023 te starten met bouwen ..Ojala !! [e-1f64f]



Zaterdagmorgen samen met Monica en vriendin Karina taart gaan eten bij José en zijn zussen en familie ..want hij werd 19 jaar ..sAvonds nog maar eens pizza gaan eten met de familie samen met Gilbert en Edgard ( die intussen toegekomen is uit Cochabamba ). Zondagmorgen mocht ik dan twee zitbanken afhalen die ik vorige week bestelde bij dezelfde timmerman die de kasten voor ANJ maakte .. eentje voor hier thuis en eentje voor Gilbert ... Tijd tekort , anders had ik zeker ook nog wel gevraagd aan Victor, de timmerman of ik wat mocht komen helpen in zijn atelier ..[e-1f600]



Nadien nog gaan kijken naar aankomst van loopwedstrijd van college van mijn petekind Patrick ... nadien siesta ..bank nog afgeleverd bij Gilbert ... nog wat babbelen en lachen thuis .. en vandaag starten we dan de laatste week weeral hier in Bolivia .. deze keer dan toch ... Time flies when you ' re having fun ...

Zaterdag ga ik naar Cochabamba ... en volgende dinsdag 29/11 vlieg ik terug huiswaarts ... waar ik 30/11 toekom ...

Tot de volgende !!


  • 22 November 2022 - 23:05

    Lucienne:

    Wat een mooi verslag, altijd fijn om dit zo gedetaileerdte lezen..

    Hopelijk komt jullie "prestigieus project" tot een goed einde.

    Wordt vervolgd....

    Smiley


  • 27 November 2022 - 11:51

    Wis:

    Jawadde... 'k had vorige zondag al es gecheckt... enne, 't mag dan al es uitgesteld worden, áls je eraan begint mag het verslag er wezen hé Caroline! Knap wat je daar allemaal doet en/of in gang zet...Bomvolle dagen/weken zijn het geweest! Hopelijk heb je in Cochabamba nog een paar rustiger dagen voor je naar huis vliegt...

    In elk geval 'vlotte veilige vluchten' gewenst en tot...[e-1f44d][e-2708][e-1f600]

    Veel groetjes,

    Wis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Mezelf omschrijven vind ik altijd een ' moeilijke' vraag .. Ben dus 60-jarige echtgenote , moeder van 4 prachtige kinderen , grootmoeder van 7 schatten van kleinkinderen . Mijn positieve kantjes : sociaal , behulpzaam , medelevend , doorzettingsvermogen , vrolijk en optimistisch ( meestal ) en eerlijk . Mijn iets mindere kantjes : perfectionistisch ( soms te ) , koppig ( hoewel dit soms ook positief kan zijn :-) ) En Bolivia kan je sinds 2011 .... een beetje mijn tweede thuis noemen ...

Actief sinds 27 Okt. 2021
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 6236

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2023 - 04 December 2023

BOLIVIA 2023

17 Oktober 2022 - 30 November 2022

Bolivia 2022

02 November 2021 - 11 December 2021

Bolivia 2021

Landen bezocht: