Goed aangekomen in Oruro ! Reisperikelen ... - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Caroline Pauwels - WaarBenJij.nu Goed aangekomen in Oruro ! Reisperikelen ... - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Caroline Pauwels - WaarBenJij.nu

Goed aangekomen in Oruro ! Reisperikelen ...

Door: Carolina

Blijf op de hoogte en volg Caroline

09 November 2021 | Bolivia, Oruro

Jullie hebben er even op moeten wachten , maar hier dan toch het eerste verslag vanuit Oruro.
Dinsdagmorgen 2 november ben ik vertrokken naar Brussels Airport met 2 koffers , elk net geen 23kg , een rugzak van ongeveer 9kg en een handtas , van waaruit ik met Iberia mijn eerste vlucht had naar Madrid . Na de vlotte check-in en controles nog 2 kg belgische pralines , een flesje parfum en een zakje stroopwafels in de taxfreeshop gekocht. De wafeltjes om een eventueel hongertje onderweg te stillen.
Dus met nog een extra papieren zakje als handbagage naar de gate. Vlucht naar Madrid wederom vlot verlopen ..Bij het uitstappen in Madrid echter in terminal 4.. een klein ongelukske ..Mijn papieren zakje scheurt en de inhoud ligt verspreid aan de ingang van de gate ... damn ....

Gelukkig vlug een ' vervangzakje' gevonden in een nabijgelegen winkeltje waarna ik na het ophalen van mijn koffers toch ook weer een ' klein gelukske' kon ervaren . Ik moest namelijk niet met mijn 2 zware koffers en rugzak de bus op om mij naar een andere terminal te verplaatsen om daar opnieuw in te checken bij BOA, de vliegmaatschappij waarmee ik de volgende vlucht naar Cochabamba, Bolivia had.Check-in bij BOA was ook in terminal 4... gewoon 2 verdiepingen met de lift omhoog :-) .
Ruim de tijd om in te checken , want ben om 14u30 toegekomen in Madrid , en om 21u30 vertrok de volgende vlucht pas .... Relax ..dacht ik ..
Mezelf vlak bij de check-in van BOA op een stoel ' genesteld' . Intussen maakte in mijn handbagage wat lichter door 1 kg pralines en de parfum in mijn koffers te stoppen .. voor mij was dit wederom een ' klein gelukske '.. een mens is soms toch rap content he ...
Een lange rij met reizigers ( vooral Bolivianen ) stond met ' pak en zak' al te wachten tot de check-in zou starten. ' Pak en zak' mag je heel ruim zien . Ik reis dan wel met 2 koffers van 23kg.... maar de meeste bolivianen hadden 3-4 of zelfs 5 grote ' bultos' bij .... bijna allemaal ingewikkeld in groene of witte plastiekfolie .....Toen dan eindelijk de check-in begon, sloot ik mij ook aan bij de lange rij ... want eens van mijn koffers verlost wou ik toch wel graag iets gaan eten. Na mijn ontbijt thuis had ik alleen nog maar wat water een stroopwafel ( uit de taxfreeshop :-) ) gegeten .
Maar heb zo maar eventjes meer dan 2,5 uur moeten aanschuiven , want heeeeeeeeeeeeel veel technische problemen met de bagagebanden ...zodat het een redelijk 'chaotische' check-in werd met zenuwachtig rondlopend personeel ....:-)))
Maar goed , om 18u45 dan toch met de shuttle naar terminal 4S, van waaruit mijn 11,5 uur durende vlucht naar Cochabamba zou vertrekken . Grote honger had ik intussen ...En damn , Burger King was al gesloten intussen ...:((( daar ging mijn plan om nog gauw een lekkere hamburger met frietjes te gaan eten ...Maar de vervangende sandwich elders was ook zeker wel lekker hoor .
Nog even wachten aan de gate tot we konden instappen ..En ik moet zeggen ...met alle coronaregels verliep de inscheping veel ordelijker dan wat ik vroeger gewend was ...Mas disciplina .
Naast mij op het vliegtuig kreeg ik het gezelschap van een 31-jarig Duits meisje Leonie . Aangename babbel , daarna nog wat eten .. Ook niet de gewoonlijke warme maaltijd met 'pollo' ( kip ) of pasta ...maar ook weer omwille van corona een zakje met daarin een flesje water , een brikje fruitsap, een bakje met 2 sandwiches en een zakje zoute chips. Ook geen dekentje of kussentje deze keer ( corona ?? ) .. dus gebruik ik mijn trui maar als kopkussen en mijn jas als deken ... Voor alles is er een oplossing in het leven ..nietwaar ?
Redelijk goed geslapen ..niet zoals in een bed natuurlijk ..maar toch tot 2 uur voor de landing ' geslapen' . Wederom een plastiek zakje als ontbijt met daarin opnieuw een flesje water , brikje fruitsap , verse fruitsalade en een cakeje .
Om 4u15 ( boliviaanse tijd ) geland in Cochabamba. Na controle door de ' migracion' ..ophalen van de bagage..En ja .. vééééééél bagage rolde op de band ...maar de mijne bleven lang achterwege ..Ik kreeg al een ' klein stresske' dat mijn koffers er niet bij zouden zijn ..maar ' por fin' gelukkig wel . Intussen was het al wel 6u ( in de ochtend )
Controle van de bagage door de douane en dan eindelijk naar de uitgang waar Monica , Frederic en Patrick me stonden op te wachten .
Wat een blij weerzien was dat ...na 2 jaar ..onbeschrijflijk .
Alle bagage in de auto , om dan te starten aan een rit van meer dan 200km naar ...ORURO !!!
Een weg door de bergen met veel kronkels en bochten met vrachtwagens die enkel met een slakkegangetje naar boven tuffen ...En Frederic is dan wel een voorzichtige chauffeur , maar af en toe kneep toch maar effe mijn ogen toe ....
Onderweg nog gestopt om wat te eten .. mijn eerste boliviaanse ontbijt ... ' api con pastel ' ...khoopte dat mijn maag er niet al te veel problemen mee zou hebben ( en gelukkig viel dat heel goed mee achteraf).
Omstreeks 10u30 ( boliviaanse tijd .. in België 15u30) eindelijk toegekomen in mijn boliviaanse ' thuis '. tKlinkt raar , maar ook al was het 2 jaar geleden , het leek wel of ik er gisteren nog was geweest :-) .
Na een ' cafecito' en een babbel met dochter Katrine , eerst het thuisfront gerustgesteld dat ik veilig was toegekomen om dan toch maar op bed wat te gaan rusten ... slapen lukte niet echt ... wellicht ook wel wat de ' emoties ' .. sAvonds dan ook op tijd naar bed . Ook donderdag nog een hele rustige ' thuisdag ' met lezen , rusten , haken :-) ..zodat mijn lichaam voldoende tijd krijgt om zich aan te passen aan de hoogte ( 3700 m ) en ' el cambio del tiempo ' . De preventieve inname van Diamox doet blijkbaar dan toch ook zijn werk om hoogteziekte te onderdrukken .

Maar ben zo blij en gelukkig dat ik hier terug ben na 2 jaar .Ook mijn boliviaanse familie is heel content omdat ik weer enkele weken deel zal uitmaken van hun gezin . Een warm en deugddoend onthaal ..

Op vrijdag voel ik dat mijn lichaam nog wel wat last heeft ..maar is het omwille van de hoogte ? of is het omdat ik toch geen 18 jaar meer ben ( hé Jos ? :-)))
Voel me wel goed genoeg om Gilberto Pauwels ( familie ) een bezoekje te brengen ... con barbijo ( mondmasker en de nodige voorzichtigheid.
In de namiddag met Monica nog een boliviaanse chip en telefoonkaart gekocht voor mijn gsm en wat andere aankopen gedaan om nadien huiswaarts te keren en te ..RUSTEN.
Zaterdag ..mijn slaapritme is al iets beter aangepast , maar toch nog altijd heel vroeg wakker ..wat lezen ..wat babbelen met het thuisfront en berichten beantwoorden van al mijn boliviaanse vrienden die staan te popelen om mij te zien ...
sNamiddags met de familie naar 2 (!) voetbalmatchen gaan kijken van mijn ahijado ( petekind ) Patrick. sAvonds heel leuke avond met z'n allen thuis : RUMMIKUBavond met mijn eerste ' cerveze negra' een een knabbeltje . Veel gelachen , veel gebabbeld .. en veel te laat naar bed ...1uur . En toch ben ik de volgende ochtend , zondag , om 6u klaarwakker .

Zo , tot hier mijn eerste verslag vanuit Oruro . De komende week zal mijn agenda zich wat meer vullen ...daarover meer in het volgende verslag.
10 jaar geleden in 2011 kwam ik voor de eerste keer naar Bolivia... dus nu 2021 is een jubileumjaar ...
Ben Marc en onze kinderen heel dankbaar dat ze me telkens weer deze weekjes ' me-time' gunnen ...al 10 jaar lang ...
Wil ook nu al , al de mensen bedanken die mij de laatste weken voor mijn vertrek nog een ' gulle bijdrage' hebben bezorgd.Samen met de opbrengst van de koekjesverkoop van 2020 heb ik een mooi bedrag . Deze centen zullen zeker en vast een nuttige bestemming krijgen en dan deze keer voornamelijk voor de kinderen en jongvolwassen met beperking van het schooltje Ghislain Dube. Komende donderdag heb ik een eerste ' reunion' ... en gaan we bekijken wat de noden zijn om deze kinderen zo goed mogelijk te helpen ...
Veel groetjes , en tot een volgend schrijven .

  • 09 November 2021 - 08:54

    Lammers Marijke:

    Leuk tehoren dat je goed ben aan gekomen geniet er van

  • 09 November 2021 - 09:34

    Bianca Buijsrogge :

    Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. Geniet van het weerzien daar met de families en alle kinderen.

  • 09 November 2021 - 09:55

    Carina:

    Leuk om je reisverhaal hier te lezen , geniet van je
    Me- time en je Boliviaanse fam ginder …
    K zie er al naar uit om het volgende verslag te lezen ! grtjes Carina

  • 09 November 2021 - 10:25

    Swa Groenewege:

    Mooi verslag, geniet van uw "reis"
    Groetjes
    Swa

  • 09 November 2021 - 11:20

    Daneels Els:

    Energieke Caroline, leuk om je uitgebreid verslag te lezen. Kijk uit naar je volgende verhaal !

  • 09 November 2021 - 17:56

    Cécile :

    Maakt ook bij mij veel emoties los !

  • 09 November 2021 - 22:18

    Martine Mertens:

    Mooi geschreven reisrelaas Caroline

  • 10 November 2021 - 09:33

    Els Pauwels:

    Dankjewel voor dit verslagje Caroline. De vlotheid van je pen zorgt ervoor dat we ons alles levendig kunnen inbeelden. Geniet met volle teugen van elke Boliviaanse dag, je hebt er lang op moeten wachten...
    We kijken uit naar volgend relaas! Enne, diamox is inderdaad een wondermiddeltje hé.

  • 10 November 2021 - 16:29

    Bie:

    groeten vanuit Putte-Stabroek, dadelijk gaan we aan de slag om de NZ-raad-maaltijd mee te soigneren. We zullen een beetje op Marc lettten ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Mezelf omschrijven vind ik altijd een ' moeilijke' vraag .. Ben dus 60-jarige echtgenote , moeder van 4 prachtige kinderen , grootmoeder van 7 schatten van kleinkinderen . Mijn positieve kantjes : sociaal , behulpzaam , medelevend , doorzettingsvermogen , vrolijk en optimistisch ( meestal ) en eerlijk . Mijn iets mindere kantjes : perfectionistisch ( soms te ) , koppig ( hoewel dit soms ook positief kan zijn :-) ) En Bolivia kan je sinds 2011 .... een beetje mijn tweede thuis noemen ...

Actief sinds 27 Okt. 2021
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 6251

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2023 - 04 December 2023

BOLIVIA 2023

17 Oktober 2022 - 30 November 2022

Bolivia 2022

02 November 2021 - 11 December 2021

Bolivia 2021

Landen bezocht: